Meterstanden opnemen en doorgeven. Daar kwam vroeger een mannetje voor, of een vrouwtje. Nu moet je dat zelf doen.
Mijn elektriciteitsmeter, de uwe misschien ook wel, heeft uiterst rechts een twijfelgetalletje. Dat draait zienderogen rond, zeker als je de droogtrommel aan hebt staan, en heeft kleine verdeelstreepjes. Een cijfer achter de komma dus, concludeer ik na enige twijfel. Via de website vul ik daarom een viercijferige stand in, zesduizendzoveel. Na verzending levert dat direct een rode waarschuwing op: Deze stand wijkt af van onze verwachting; controleer de stand. Koppig als ik ben druk ik weer op verzenden.
Pas dan (logische volgorde”) pak ik oude jaarafrekeningen erbij. Daar staan vijfcijferige standen, zestigduizendzoveel. Dat laatste twijfelcijfertje hoorde er dus tóch bij. Of heb ik het al die jaren al verkeerd gedaan?
Omdat dit schreeuwt om antwoord, bel ik Essent. ‘Om u nóg beter van dienst te zijn’ word ik via een doolhofmenu gestuurd dat zijn weerga niet kent. Submenu na submenu, er komt geen eind aan. De levende ziel die uiteindelijk toch aan de lijn komt, weet nergens van. Alleen dat er vaker verwarring is over dat laatste cijfertje. Ze kan wel zien dat er bij mij in 2004 een meterstandopnemer van Essent is langs geweest, die destijds ook een vijfcijferig getal heeft genoteerd. Hij zal het wel weten, concludeer ik enigszins gerustgesteld.
Het meisje vraagt tot slot keurig of ik nog vragen heb. En of ik tevreden ben over dit gesprek. Ga iemand maar eens recht in zijn gezicht zeggen dat dat niet zo is. Zo komt Essent dus aan zijn tevredenheidsonderzoeken.
Als ik opgehangen heb, besef ik dat ik had moeten melden dat ik redelijk tevreden was over het gesprek, maar zéér ontevreden over het onbeleefd lange keuzemenu. Maarja, ga haar maar eens terugbellen, via dat ellendige menu”
Leave A Comment